Hypeocratie

Uitgesteld

Een blanke, in een gekleurde wereld

Uitgesteld

Gezocht: 8 ouders en leerlingen met het Magister probleem

De campagne Unlocking education, for growth without limits, zoals ICT overgewicht internationaal is gaan heten, loopt inmiddels langs verschillende sporen verder. Er komen nog steeds handtekeningen binnen op de petitie, de contouren van het campagneplan zijn bekend, we werken aan voorstellen voor een volgende ronde vragen door de Tweede Kamer. Op publicitair gebied hebben we aandacht gekregen in C’t Magazine en in de EDRi-nieuwsbrief, Linux Magazine komt er aan. Op de achtergrond worden tal van gesprekken gevoerd om het draagvlak te verbreden en te zorgen dat we de volgende stappen met zoveel mogelijk partijen kunnen zetten. Nieuwe wetgeving komt niet zomaar tot stand ;-) . Voor een van de campagne-onderdelen zijn we nu op zoek naar 8 ouders en leerlingen die problemen hebben met het gebruik van Magister en die hierover willen klagen bij hun respectieve scholen/schoolbesturen.

Misschien hebben jullie dit al gedaan en heb je het antwoord gekregen dat je beter een ‘normale’ computer kunt aanschaffen (en heb je dat dan ook maar gedaan). Of je bent recent tegen het probleem van Magister/Silverlight aangelopen. De vraag is of jullie je dan bij mij willen melden (janstedehouder AT gmail PUNT com). Wij zijn bezig om een goede brief op te stellen voor de scholen. Het voordeel is dat je er dan niet alleen voor staat richting het schoolbestuur.

6 comments to Gezocht: 8 ouders en leerlingen met het Magister probleem

  • Beste jan,

    ook ik erger mij behoorlijk aan het gebruik van Silverlight in Magister. Hierdoor kunnen wij thuis op de meeste computers (Linux) of handhelds (Android) het rooster en de cijfers van onze dochter niet inzien.

    Toch heeft Schoolmaster wat mij betreft een punt: als bedrijf mogen zij kiezen wat ze ondersteunen.

    Als ouder vind ik dat ik toegang tot de schoolgegevens van mijn kind moet kunnen krijgen zonder daarvoor bij een bepaalde leverancier te moeten kopen. Als Schoolmaster er niet voor kiest om hun applicatie op open (web)standaarden te bouwen, dan zouden ze zo fatsoenlijk moeten zijn om hun gegevens wel in een andere vorm beschikbaar te maken, bijvoorbeeld in XML vorm. Dat is een kleine moeite want er is een niet-Silverlight API voor Magister: de App voor iOS die de gegevens kan weergeven gebruikt geen Silverlight.

    Openheid gaat wat mij betreft over het toegankelijk maken van gegevens, en niet over een applicatie op een of ander platform. Magister prima, maar dan wel graag de API publiceren waarmee je als ouder/leerling de gegevens van de server kan halen. Dat kost Schoolmaster bijna niks, en het biedt de open source gemeenschap de mogelijkheid om een Linux of whatever applicatie te maken.

    Met vriendelijke groet,

    Eric

    • Goedemorgen Eric,

      Het bedrijf mag absoluut kiezen wat ze wil bouwen of niet, al kun je je afvragen of het zinvol is om het vigerende overheidsbeleid voor jouw markt te negeren of, zoals Schoolmaster doet in Linux Magazine, terzijde te schuiven. De school heeft die vrijheid niet en moet simpelweg zorgen voor een toegankelijk schoolgebouw. Als een aanbieder niet aan de eis kan voldoen dan mag een school daar niet voor kiezen.

      Een API is, hoe handig op zich ook, geen oplossing, want een gebruiker moet dan zelf maar een oplossing bouwen om bij gegevens te komen. Hier ligt een plicht aan de zijde van de school en die mag niet richting de ouder worden geschoven. Voor Magister is een bijkomend probleem dat scholen die applicaties rond de eigen gegevens in Magister willen bouwen € 3.000,– moeten betalen.

      De werkelijke oplossing is een applicatie die te allen tijde via een webbrowser toegankelijk is en gebruik maakt van open standaarden. Ouders en leerlingen hoeven dan niet door hoepels te springen om de eigen cijfers te bekijken of om huiswerk in te leveren. :-)

      Met vriendelijke groet,

      Jan

      (eigenaardig, ik zie mijn eigen commentaren niet terug in de backend, vandaar een dubbele reactie).

    • Goedemiddag Eric,

      Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk voor wat betreft de stellingname van Schoolmaster. Het bedrijf is volledig vrij te doen wat het wil (al kun je het niet verstandig noemen om het vigerende overheidsbeleid voor jouw markt te negeren, maar dat is aan het bedrijf). Maar de scholen zijn daar niet volledig vrij in en dat is het speerpunt van de campagne. Scholen zouden bij de inkoop van dit soort systemen de toegankelijkheid mee moeten nemen en systemen die die toegankelijkheid niet kunnen/willen waarborgen moeten schrappen. Dat Schoolmaster de oplossing in handen heeft is evident, maar het is niet juist om het te laten bij het beschikbaar stellen van API\’s. De school blijft verantwoordelijk voor de toegankelijkheid, ongeacht of er nu enthousiaste ontwikkelaars zijn of niet.

      Er is overigens een ander probleem met de huidige koppeling richting Magister. Scholen die eigen applicaties tegen Magister aan willen bouwen, moeten € 3.000,– betalen. Zo\’n bedrag zou ook door andere ontwikkelaars betaald moeten worden.

      Met vriendelijke groet,

      Jan

  • Bij ons op school zelf wordt gelukkig geen Magister gebruikt, zelf ben ik een Ubuntu gebruiker, en kan ik dus niks met silverlight afspelen (moonlight werkt nog steeds niet).

    Maar op de ipon (een conferentie voor ICT in het onderwijs), waar overigens (bijna) geen open-source promotie was, ben ik in gesprek geraakt met een developper van Magister, deze vertelde mij doodleuk dat ik maar Windows moest kopen wanneer ik Magister wil gebruiken. Dit zou inhouden dat de middelbare school geen 5 euro per leerling aan magister kwijt is, maar 5 euro + 70 euro voor een Windows licentie (Ik neem aan dat de leerlingen thuis ook moeten kunnen werken op de ELO), dit bedrag zou de scholen wel degelijk afschrikken.

    Natuurlijk is het een fout bedrijf, maar ze mogen het (ze hebben het recht dit te doen, en misschien krijgen ze ook wel een smak geld van Microsoft) maar ik begrijp niet dat scholen hierin investeren.

    Zelf zou ik ervoor zijn als de overheid gewoon een keer een goed werkend open-source schoolsysteem zou schrijven (lees de overheid betaald een groep developpers), die dan gewoon op elke school geïmplementeerd kan worden. Dit zou de kosten op de lange termijn zeker dekken, en een mooie bijkomstigheid is dat andere (eventueel ontwikkelings) landen het systeem ook kunnen gebruiken en verbeteren.

    Zo’n open-source based systeem zou het voor de systeembeheerder juist makkelijker maken. Wat er nu aan de hand is op onze school is dat de diensten versnipperd zijn. (cijfers bij My@vo, leerlingportaal bij WISE, ELO bij itslearning, roosters bij Untis) en de verschillende bedrijven weigeren om hun data gemakkelijk vrij te geven voor een derde bedrijf. Wanneer dit allemaal 1 geoliede machine zou zijn, zou dit een stuk makkelijker zijn.

    • Jan Stedehouder

      Goedemorgen Geert,

      Bedankt voor deze uitgebreide bijdrage. Los van de opmerking van de ontwikkelaar van Magister (diep triest dat er zo in het bedrijf wordt gedacht) wil ik de volgende zin er even uitlichten: “en de verschillende bedrijven weigeren om hun data gemakkelijk vrij te geven voor een derde bedrijf”. Je raakt daarmee de kern van onze campagne en, in bredere zin, waarom de Tweede Kamer al ruim 10 jaar hamert op het verplichte gebruik van open standaarden. Door open standaarden te gebruiken wordt het koppelen van data mogelijk zonder dat je daar de medewerking of toestemming van het de leverancier nodig hebt.

      Met vriendelijke groet,

      Jan

  • Jaap

    En ook op de school van onze jongste zoon wordt Magister 5 gebruikt. En dus geen toegang tot de cijfers en andere zaken, juist nu het zo hard nodig is. Een andere manier van benaderen is de school een rekening sturen voor de aanschaf van een MS-OS licentie. Als er genoeg dwarsliggers zijn komt de schooldirectie misschien tot een ander inzicht.

Fragmenten

"Fragmenten" is mijn persoonlijke website, de plek waar ik schrijf over de projecten en thema's waar ik bij betrokken ben, de boeken waar ik aan werk. In mijn leven probeer ik vast te houden aan wat in Psalmen 34:12 staat: "Wie is de man die lust heeft in het leven, die genoeg dagen liefheeft om het goede te zien?". Of het nu gaat om open ICT, digitale geletterdheid, interculturalisatie, of geloof en spiritualiteit, ik wil er mee bezig zijn om het goede te zien. Dat vereist soms, vaak wellicht, een scherp doordringen tot de kern van de zaak, een kritische beschouwing, het wegblazen van stof en slingers.